Pomnik w Pijavicino

Gdyby ktoś, zadał mi pytanie, który widok na Peljeśacu jest najpiękniejszy, to odpowiedziałabym bez wahania, że widok z góry sv.Iija. Niepowtarzalny, wart trudu wspinaczki. Drugim, równie atrakcyjnym miejscem, jest punk widokowy w Pijavicino. Stąd rozciąga się piękny widok na Trstenik, okoliczne wyspy: Mljet i Korćulę oraz morze.
W miesiącach letnich, ruch drogowy w tej okolicy jest dosyć duży. Lecz, nie zdarza się, aby samochody z zagranicznymi rejestracjami ominęły to miejsce, bez zatrzymania się przy nim. Robi to prawie każdy samochód, ponieważ wzrok przykuwa, kamienny obelisk wybudowany w tym miejscu. Jest to „Spomenik palim borcima NOVJ* i žrtvama fašizma”, czyli … …czytaj więcej…

Sveti Rok i autostrada A1

Pasmo gór Velebit

Sv. Rok jest to mój najbardziej ulubiony tunel w Chorwacji. Od niego zaczynają się moje wakacje. Zawsze uważałam że ma w sobie coś z magii. Jechaliście, więc wiecie. Przed nim zimno i pochmurnie, za nim ciepło i piękne słońce. Drogę za tunelem nazywam autostradą słońca. Ciekawa jestem jakie Wy wymyśliliście dla tego miejsca nazwy?
Całe zjawisko, które zachodzi w okolicach tunelu sv. Rok jest jednak dobrze znane. Spotykamy się z nim również w Polsce. U nas znane jest pod nazwą wiatru halnego. Jak to jest?
Zajmijmy się zjawiskiem gdy temperatura przed tunelem wynosi 15°C a za tunelem 22°C. … …czytaj więcej…

Plaża Nugal w okolicach Makarskiej

Półwysep Osejava rozciąga się od Makarskiej aż do Tućepi. Znajduje się na nim park. Park leśny Osejava jest największym parkiem w mieście Makarska. Właśnie na tym półwyspie znajduje się jedna z najładniejszych plaż w okolicach Makarskiej, plaża Nugal.
Plaża Nugal znajduje się pod bardzo stromymi skałami. Ważne jest, aby wybrać się na nią, właściwym szlakiem, bo wtedy droga będzie wielką przyjemnością. Droga jest naprawdę bardzo urokliwa. W innym przypadku, może być bardzo nieprzyjemna i niebezpieczna, bo skały są bardzo strome i ostre. Pierwszym problemem, jak nie mieszka się w Makarskiej, czyli jest się przyjezdnym, jest znalezienie miejsca parkingowego w … …czytaj więcej…

Fortica w Omišu

Twierdza Starigrad Fortica została zbudowana na górze Dinara w miejscu ruin fortu rzymskiego. Powstała prawdopodobnie na przełomie XIV i XV wieku, dzięki piratom, którzy w tym czasie rządzili Omišem. Z jej ruin można oglądać panoramę Omiša oraz kanion rzeki Cetina. W dobrą pogodę widoczne też są wyspy Brać, Hvar i Śolta oraz środkową część Polijce.
Między XII a XV wiekiem Omiś był w rękach piratów. Kontrolowali oni z wież Forticy miasto i morze. Największe zniszczenia Forticy z Omiša, powstały w XVIII w. w wyniku trzęsienia ziemi oraz na wskutek silnych wiatrów i burz.

Do Forticy w Ośmiu prowadzą trzy drogi:

…czytaj więcej…

Mój pierwszy raz

Omiś Nemira

Ten film jest dla mnie bardzo ważny. Zaczął moją przygodę z nowym wymiarem robienia zdjęć a raczej filmów. To był pierwszy raz, kiedy w Chorwacji puściliśmy drona. W zasadzie mój mąż puścił, bo dla mnie jest to „ diabelne licho” i cały czas mi się wydaje, że chce mi gdzieś zwiać. Ja dzielnie towarzyszę mężowi w trakcie latania i ”robię” za reżysera, czyli oglądam kadr na dodatkowym ekranie i mówię, co jest fajne, co trzeba zmienić i gdzie lecieć. Kupiliśmy drona przed wyjazdem i dlatego nauka głównie miała miejsce na łąkach. Są to zupełnie inne warunki niż w Chorwacji, gdzie … …czytaj więcej…

Plitvice, moje wrażenia

Plitvice

Od dawna słyszałam, że wodospady w Plitvicach są warte obejrzenia. Jednak przez jedenaście lat, jeżdżąc do Chorwacji, nie obejrzałam ich. W tym roku postanowiłam to zrobić. Jak zorganizować sobie podróż? Oto jest pytanie. Życzliwe dusze podpowiedziały, że powinnam poświęcić na to jeden dzień. Planować zaczęłam od odwiedzenia strony http://www.np-plitvicka-jezera.hr/ Stamtąd wzięłam namiary na hotel Grabovac i zarezerwowałam go. To było bardzo dobre posunięcie, o czym przekonałam się, jak do niego dotarłam. Było to około 12.00 w południe. Kiedy zatrzymaliśmy się na parkingu przed hotelem, to jego wygląd nie bardzo przypadł mi do gustu. Nie wyglądał dobrze, trochę jakby pochodził z … …czytaj więcej…

Park Narodowy – Plitvice

Park Plitvice

Na szlaku łączącym Likę i Karlovac, znajduje się perła największego chorwackiego dziedzictwa przyrodniczego, Park Narodowy Jeziora Plitvickie.
Te rejony Chorwacji zaskakująco różnią się od tego co spotykamy w miasteczkach leżących na trasach turystycznych i w okolicach morza. Tu jest pięknie i pusto, a przede wszystkim zielono. Rzadko spotyka się wypalone słońcem łąki i skały, do których tak jesteśmy przyzwyczajeni będąc nad morzem. Tu jest inaczej, i jest wszystko:
– piękne gęste lasy bukowe, jodłowe i sosnowe,
– kwieciste łąki,
– liczne jaskinie,
– i ponoć z wielu gatunków zwierząt, można spotkać brunatnego niedźwiedzia.
Jeziora … …czytaj więcej…

Plaża Omiś-Nemira

Omiś Nemira

Historia Pewnego poranka

Było bardzo gorąco. Chciałam zrobić trochę zdjęć, ponieważ zamierzaliśmy wkrótce wyjechać. Chodzenie z aparatem po plaży w ciągu dnia nie wchodziło w grę, ponieważ żar lał się z nieba. Z doświadczenia wiem, że na robienie zdjęć trzeba wybierać się wczesnym rankiem. Tak też zrobiłam. Była 7 rano. Jakie było moje zdziwienie, gdy zobaczyłam, że plaża wcale nie jest pusta. Było parę osób i wszyscy byli czymś zajęci. Kilka osób się kąpało. Jedna dziewczyna, którą później co rano spotykałam, ćwiczyła chyba jogę. Potrafiła siedzieć w jednej pozycji, nawet przez dziesięć minut. W innym miejscu jakaś para, przygotowywała się … …czytaj więcej…